Gotowość szkolna - co powinno umieć sześcioletnie dziecko |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Administrator | |
wtorek, 09 sierpnia 2011 15:33 | |
Doświadczenia z pierwszych lat nauki poważnie odbijają się na dalszym przebiegu procesu kształcenia dziecka. Doświadczenia pozytywne mobilizują i rozbudzają poznawcza ciekawość dziecka, trudności mogą trwale zniechęcić dziecko. Założenia dydaktyczne realizowane w przedszkolu mają na celu przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole - jednak praktyka wskazuje, iż nie wszystkie dzieci w jednakowym stopniu osiągają gotowość, dojrzałość szkolną. Rodzice powinni umieć obiektywnie ocenić możliwości swojego dziecka oraz w razie potrzeby, wiedzieć jakie działania stymulujące podjąć w celu wyeliminowania nieprawidłowości rozwojowych. Należy zwrócić uwagę na trzy podstawowe sfery rozwojowe : umysłową, ruchową, emocjonalno - społeczną. Co powinno umieć sześcioletnie dziecko przygotowujące się do nauki czytania i pisania? 1. Różnicować słuchowo zestawy dźwięków i proste układy rytmiczne: - rozpoznawać dźwięki otoczenia, - odtwarzać rytm zilustrowany odpowiednim układem przestrzennym, np. za pomocą klocków, bębenka, czy stukania ołówkiem - zwracanie uwagi na krótsze i dłuższe przerwy, - wystukiwać rytm według podanego układu przestrzennego, - rozpoznawać układ przestrzenny odpowiadający wystukiwanemu rytmowi. 2. Poprawnie różnicować pojedyncze głoski (dźwięki mowy): - rozpoznawać nazwy obrazka na podstawie pierwszej głoski, - dobierać w pary obrazki rozpoczynające się lub kończące się taką samą głoską, - wymienia wyrazy rozpoczynające się podaną głoską, - dobierać obrazki, których nazwa następnego rozpoczyna się głoską kończąca nazwę poprzedniego. 3. Umieć wyodrębnić w słowie głoski i sylaby: - podzielić wyrazy na sylaby z jednoczesnym klaskaniem lub wystukiwaniem, - szeregować obrazki według liczby sylab, - wyodrębniać głoski w wyrazach. 4. Umieć łączyć głoski i sylaby w wyrazy: - głośno wypowiadamy głoski danego wyrazu a dziecko zgaduje, jaki to wyraz, - kończyć wyraz dwusylabowy po usłyszeniu pierwszej sylaby. 5. Prawidłowo różnicować kształty nawet bardzo zbliżone: - dobierać w pary jednakowe obrazki - identyczne, ale różniące się kolorem lub, gdy jeden z nich jest tylko "konturem" drugiego, - dobierać figury geometryczne o takim samym kształcie a innej wielkości i kolorze, - nakładać odpowiednie figury geometryczne - na przykład na kontur domu nakładać kwadraty, jako okna i prostokąty, jako drzwi. 6. Odtwarzać poprawnie wzór z pojedynczych elementów: - układać obrazki w szeregu według kolejności, w jakiej były ukazywane, - układać elementy w szeregu według zaczętego wzoru, - układać obrazki z części. 7. Umieć poprawnie odwzorowywać układy geometryczne: szlaczki, wzory, ornamenty itd.. 8. Ujmować przedmiot lub kształt graficzny jako całość z jednoczesnym wyodrębnieniem w nim elementów składowych: - dodać brakującą część do całości obrazka, - układać wzory z figur geometrycznych, 9. Mieć ukształtowaną wzrokową orientację kierunkową położenia przedmiotów oraz utrwaloną orientację kinestetyczno - słuchową (orientację w schemacie własnego ciała): - utrwalone pojęcie stron prawej i lewej w schemacie własnego ciała, - orientacja w stronach ciała osoby stojącej naprzeciwko, - orientacja w stronach otoczenia. 10. Umieć wyodrębniać istotne właściwości przedmiotów - uogólnianie i tworzenie pojęć, spostrzeganie podobieństw, tworzenie pojęć nadrzędnych (zwierzęta, warzywa). 11. Umieć "opowiedzieć obrazek" uwzględniając relacje przyczynowo - skutkowe, czasowe - niewystarczające jest ograniczenie się jedynie do wymienienia osób, przedmiotów, czynności. Sześciolatek powinien formułować dłuższe wypowiedzi słowne, łączyć zdania w logiczna całość. 12. Zaczyna się rozwijać pamięć logiczna polegającą na zrozumieniu materiału i umiejętności opowiadania tekstu własnymi słowami. 13. Sześciolatek powinien wykazywać pełną automatyzację czynności samoobsługowych (ubieranie się, jedzenie). Ruchy dziecka powinny być celowe, skoordynowane, dostosowane do rodzaju czynności. Powinien poruszać się sprawnie i zręcznie, wykonywać złożone zadania. Powinien mieć wykształconą orientację kierunkową i przestrzenną w odniesieniu do położenia i schematu własnego ciała. Powinien utrzymać przez dłuższy czas równowagę, gdy stoi na jednej nodze, sprawnie skakać na jednej nodze, nie mieć trudności z rzucaniem i łapaniem piłki, sprawnie zawiązać kokardkę. 14. W zakresie sprawności manualnej zwróćmy uwagę na szybkość, precyzję, dokładność ruchów rąk - sześciolatek powinien wykazywać dobrą koordynację ruchów rąk przy odpowiednim napięciu mięśniowym. Rysując, jest zdolny do utrzymania w linii wyznaczonego kierunku, zarówno w poziomie, jak i w pionie.
Odpowiedni rozwój emocjonalno-społeczny decyduje o umiejętności panowania nad sobą, podporządkowania się przepisom szkolnym, wytrwałości w działaniu, harmonijnym współdziałaniu z rówieśnikami w zabawie i w nauce. Najlepszym treningiem kompetencji emocjonalno-społecznych jest zabawa z rówieśnikami. Organizujmy dziecku jak najczęściej spotkania z rówieśnikami - będziemy mieć wtedy doskonałą okazję do obserwacji jego zachowań oraz w razie potrzeby, do treningu społecznych umiejętności dziecka.
|
|
Poprawiony: poniedziałek, 26 października 2015 06:13 |